#EratkanSyawal: al-Kisah 1 Syawal 1434H Aku...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Dah masuk 8 Syawal 1434H, baru nak sibuk cerita pasal raya pertama aku pada tahun ini. Maaflah, sibuk berkampung sampai tak sempat nak membandar, maklumlah kampung tak ada WiFi, handphone bukannya canggih macam korang boleh upload di Facebook, Instagram semua. Jadi, sepanjang raya tahun ni, inilah yang dapat aku snapkan melalui lensa Nikon aku sepanjang 1 Syawal 1434H di kampung Felda Tersang, Raub, Pahang (kampung ayah aku...)

Cepat adikku cepat... Raya pertama jangan lewat...
Pak Su aku... Sempoi selalu!
Kuih raya di hari raya, tersedia di atas meja...
Kucing pun ada spirit nak sambut raya, siap tunggu bawah kerusi meja...
Pak Su...
Adik aku dan sepupunya, Wahida...
Senyumlah pada tetamu yang datang...
Sedondon mak dan adik...

Tema baju raya aku, 3D! Baju lama, sampin nostalgia... Pak Su aku punya, masa dia sekecil aku dulu...
Dah tak sabar nak raya agaknya adik aku dengan sepupunya itu...
Oh, nenek kesayanganku... Manisnya... manisnya senyumanmu.
Amacam? Macam cucu mithalikah? :P
Mak dan adik ok, aku dan abah... Jimat duit, baju raya lama!


Kesian budak tu, baru nak beraya, kena tangkap gambar dulu. Tulah, siapa suruh comel lagi.
Tetamu kedua beraya di kampung aku...
Adik comel, senyum sikit. Abang nak tangkap gambar!
Raya style! Come on, birdie!
Kucing buat muka kesian, konon nak beraya juga...
Opp... Datuk aku nak lalu. Baru balik. Balik kebun. Takut kambing ter'korban' di hari raya.
Jom mulakan ekspedisi raya kita!
Replika kapal terbang... Kreatif orang ni.
Rumah pertama kami beraya...


Sajian tersedia, makan aje!
Tuan rumah handlekan laksa untuk nenek...
Laksa..... pagi raya makan laksa.....
Duit raya... pertama. Happy!
Rumah kedua beraya...
Bosan ke, adikku? :D
Belakang cerita raya. Satu Hari Di Hari Raya... Adik aku pandang aku kenapa?
Tudung saji mahal ni, rumah ketiga raya punya!
Kuih raya berbentuk kek... Kreatif.
Kuih raya terlebih masak namanya... Kuih raya hangus.
Aku berharap agak Raya kali ini memberi 1001 makna dan mengeratkan silaturrahim antara masyarakat dan juga aku. Eratkan Syawal, Rayakan Kemesraan di bulan baik, hari baik ini. Assalamualaikum.


Ulasan

Catatan Popular