Ragam Nak Balik Asrama

11:56 PG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh kepada semua. lhamdulillah, kita sudah sampai pada hari Ahad, hari minggu. Dan semestinya, di Facebook anda, mahupun di Twitter anda, mahupun di ruang chat anda, pastinya sedang sibuk melayan karenah rakan-rakan anda yang hari ini ada di kalangan mereka akan kembali ke asrama. Cuba lah bagitau siapa yang suka balik asrama? Malah, ada yang memberi takhta PENJARA pada asrama.




Siap boikot lagi. Tak apalah kalau boikot asrama, tapi kalau sampai boikot sekolah, wallahualam saya katakan di sini, lebih baik anda buang impian anda untuk berjaya dan biarlah anda menanam anggur (menganggur) sahaja daripada memboikot sekolah. Kenapa perlu anda boikot sekolah? Sekolah dikatakan lebih dari ribuan di seluruh Malaysia. Dan rata-ratanya keluarga yang berkemampuan akan hantar anak mereka ke sekolah untuk memastikan anak mereka berjaya menempuhi segala onak liku yang akan menelusuri sungai kehidupan. Dan juga mengajar kita erti memanusiakan manusia.

Masa bergerak terlalu pantas sepantas jet pejuang (kata orang). Ada juga sepantas kelajuan cahaya (juga kata orang), dan ada juga yang mengatakan selaju Perdana Menteri berbicara (also kata orang). Jadi, nak buat macam mana? Cuti seminggu dikatanya sehari. Sebulan dikatanya sejam, setahun dikatanya sesaat. Pelik! Pelik! Sebab tulah Allah s.w.t. berfirman dalam surah yang anda tahu iaitu surah al-Asr, 'Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian...'. Kita dah jadi manusia yang rugi kerana membazirkan 24 jam yang Allah bagi. Yalah, mana taknya, lepas Subuh, tidur. Lepas Subuh, tidur. Ada yangtak solat Subuh langsung. Diqadanya Zuhur. Macam mana nak maju sedangkan seharian anda dipenuhi dengan tidur, tidur, tidur? Lapar je, makan. Bosan je televisyen, YouTube, Facebook dan sebagainya. Kadang-kadang mak bapak kita ajak pergi jalan-jalan, tak mhu pula. Sedangkan itulah masanya untuk anda bersama-sama meuangkan masa dengan ibubapa. Tak apalah, aku tak payah cerita benda ini pasal esok pun nak sekolah dah kan? Jadi, selamat kembali ke sesi persekolahan. Continue your study because you have paused it.

 Kerja rumah tak siap lagi? Nak buat macam mana, bukan salah guru yang memberi, salah murid juga yang tak mahu merasa.
 Kan bagus kalau ada segelintir pelajar yang ajak kawan-kawan mereka pergi asrama? Menggalakkan sifat belajar berdikari dalam hidup.
 Gaya percakapan macam berpisah bertahun-tahun. Padahal, jumpa je lagi bulan depan.
Oklah, aku nak bersiap sedi untuk kembali. Baiklah, kepada semua budk sekolah aku, jumpa esok di sekolah seawal 6.50 pagi. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Dan seperkara lagi ssebelum aku terlupa, kepada mereka yang tidak menyiapkan tugasan kerja rumah, bersengkang matalah malam ni di bilik prep. Ha tiga kali...

0 ulasan:

Kini Aku Ada YouTube!

5:11 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh kepada semua yang masih lagi tengah menghadap komputer anda yang tengah berFacebook, berTwitter apa jua cara anda bersosial mahupun dalam talian (online), terima kasih kerana masih lagi setia dan tidak jemu membaca blog ini. Alhamdulillah, akhirnya aku baru selesai membuat akaun YouTube dan anda bolehlah layari saluran aku di www.youtube.com/amirulaspm.


Bukannya apa, sejak pengaruh YouTube ini kuat sehingga mempopularkan orang basa seperti Najwa Latif yang kini digelar si gadis YouTube, anginnya merebak ke pemikirnku. Bukan untuk menata glamour atau popular, tetapi tak salah berkongsi idea apa yang kita siarkan. Betul tak?


Oklah. Itu sahaja yang aku nak beritahu. Selamat melayari Internet!

0 ulasan:

Gadis Gedik - Aduh...

3:21 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh kepasa semua yang berada di Malaysia mahupun di luar negara, tak kisahlah asalkan anda masih lagi hidup di muka bumi ciptaan Allah S.W.T. pada tahun 2012. Masih lagi terasa baru tahun ini, maklumlah awal tahun. Tup, tup, tak lama lagi nak masuk bulan Februari. Terasa singkatkan perjalanan masa? Oleh itu, manfaatkanlah walaupun sesaat kerana pejam celik, pejma celik tiba-tiba kita dah kerja! Ha! Jangan terkejut!
Baiklah, time aku pergi jalan-jalan dengan ibu aku (adik aku sekolah, bapa aku kerja), aku terfikir akan satu topik yang ingin dikupaskan kepada anda untuk kita sama-sama menambah mana yang perlu, dan menolak mana yang kelu. Iaitu gadis gedik.
Seperti yang anda semua maklum, gadis gedik ni nak kata bersepah, tidak. Ada tak gadis gedik yang berada di persekitaran anda? Lot rumah? Sekolah? Mesti ada. Walaupun tahun lepas mahupun time kita kecil.


"Hei,hei, bukan je gadis gedik tau. Laki pun ada?"


Ya, memang betul. Tak dinafikan. Mungkin lelaki gedik ialah lelaki yang lembut. Ala, kalau contohnya, dia cakap macam perempuan. Ataupun senang cerita, kalau korang dengarlah kawan korang bercakap dengan lelaki gedik tu mesti dia kata 'pondanlah you ni...'.


Nak tahu tak ciri-ciri gadis gedik ni macam mana?


1) Kalau dia cakapkan, mesti ada speaking English.


CONTOH:
Asri : Nia, saya minta maaf ya pasal pinjam buku awak tanpa keizinan.
Nia : Oh, you rupanya yang curi my book? You know that buku tu so important for me.


2) Kalau dia cakap, mesti bergerak tubuh badannya. Lenggok kanan, lenggok kiri.


You! (Confirm kepala dia melentok ke kanan, melentok ke kiri.)


3) Dari nama dia pun dah mencerminkan kegedikannya. Takkanlah nama Bedah pun gedik? Tapi orang sekarang, kalau namanya Fatimah, orang panggil dia Tyma. Kalau namanya Bakar, orang panggil dia Burn (bakar dalam bahasa Inggeris). Nak modern aja namanya!


3) Kalau bercinta, makin melentok-lentoklah... Pelik!


GG (Gadis Gedik) : Baby, jom tengok wayang. (sambil menggesel-geselkan kepalanya)


4) Itu bercinta, kalau benci.


GG : I hate you. Benci! Benci! Benci! (tumbuk-tumbuk lengan lelaki)


5) Seorang yang gila glamour, perasan dia cun. Ala, korang tengok jelah drama. Bersepah macam sampah.


6) Anak orang kaya (segelintir not all)


Sebenarnya, benda ini mengajar kita. Walaupun gadis gedik / lelaki gedik muncul di kalangan kita, tapi tak semestinya kita kena ketepikannya. Biar dia buat kelompok gediknya sendiri. Kita harus mendekatinya. Lentur peribadinya kerana biasanya gadis gedik ini sering kena kacau dengan lelaki (dan lelaki gedik biasanya kena kutuk dengan lelaki mahupun perempuan). Tapi, itulah yang menjadi punca kenapa ramai manusia suka berkawan dengan gadis gedik mahupun lelaki. Sebab, kalau:


- PANDANGAN TERHADAP GADIS GEDIK
L : Kalau kita dilanda masalah, gadis sepersonaliti begitu akan memujuk. Bagi nasihat. Kalau boleh, biar jelah gadis gedik tu jadi kaunselor.


(GG : You kena sabar, Wan. Meanglah si Rina tu taknak you, you tak jaga hati dia. You kena sabar, caring about her...)


P : Ok. Dia tak ada masalah dengan kita. Dia menggedik lantak dia. Tapi, kadangkala, gadis macam tu boleh dijadikan backup.


(GG : You jangan sentuh Tasya. She's my friend. Nanti I tumbuk you.)


- PANDANGAN TERHADAP LELAKI GEDIK
L : Juga sebagai kaunselor. Dan mestilah tidak menggemari sukan lasak. Jadi, mungkin dia isi masa lapangnya pergi perpustakaan atau whatever.


P : Lelaki gedik ni tak ambil kesempatan terhadap kita. Kalau bercinta dengan lelaki gedik pun tak kisah, dia tak ada nak terfikir nak kikis duit kita atau apa.


Oleh itu, buat perubahan. Kalau Allah dah tetapkan mereka jadi sebegitu, kita tak mampu menghalang tetapi mampu merubah. Sekian, Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.









0 ulasan:

Bertualanglah Aku Di Internet

9:11 PG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Anda bersama aku yang alhamdulillah, sudah selamat sampai semalam walaupun hujan lebat di sini. Kat Sabak takde pula, ya tak? Apa-apaun, sempena Tahun Baru Cina ini, ketua warden aku yang amat disanjungi dari segi kepimpinan dan pemerintahannya, aku dan kawan-kawan diberi cuti seminggu.
Alhamdulillah juga, kerana sepanjang tiga minggu persekolahan yang memukau pandangan seorang calon PMR. Aku tengok semuanya tengah hangat dengan demam PMR. Yalah, dalam kelas aku, asyik sebut 9A, 9A, 9A. Siap dalam bilik prep asrama putera tu, ditulisnya '9A - 100 orang, 8A - 96 orang' (memandangkan jumlah tingkatan 3 ini seramai 196 orang). Uishh, hebat juga ya penangan PMR. Setakat ini, belum apa-apa kes yang mengganggu permulaan cerita, nanti kita tengok apakah konflik yang berlaku. (Macam novel jer...)
Semalam merupakan kejutan tak mengejut terhadap diriku. Aku masuk rumah, kemudian aku tengok ada dekoder sebelah dekoder Astro (ala, benda petak tu...). Aku tanya mak aku apa benda tu. Mak aku pun menjawab HyppTV. Aku dah mula dirasuk kebatakan yang melampau, aku tengoklah mak aku buat agar diterapkan dalam minda anak-anak mereka. Ada channel yang tak pernah aku tengok dan lebih dahsyatnya, tengok YouTube kat TV! Gila gempak! Alhamdulillah...
Tak cukup dengan itu, internet laju macam F1. Aku tengok YouTube takde pun buffering mengganggu. Dan setelah aku menyiasat, mak aku pasang UniFi (bukan mak aku je, bapa aku pun sama). Alhamdulillah. (Status ini berAlhamdulillah aja.)
Maklumlah, kita perlu bersyukur dengan apa yang kita ada. Yalah, kan Allah dah kata, kalau kamu bersyukur, maka Aku (Allah) akan tambah. Yalah, kalau time tu internet anda laju, ucapkanlah Alhamdulliah. Ini tak, terus buka benda yang tak sepatutnya ditonton oleh mereka yang belum mengenal erti perkahwinan dan sebagainya. Bukan sikap segelintir manusia yang bila internet laju je, mulalah perkataan maki hamun, caci-maki yang didengar 'sopan' dan ber'tatasusila' itu.
Baiklah, saya mengucapkan selamat tahun baru Cina kepada warga Malaysia yang merayai perayaan ini. Dan selamat 'bertualang' (bergempur) di Internet! 

0 ulasan:

Salam 'Perantauan'

4:14 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh kepada semua yang masih lagi bergembira dengan sambutan Tahun Baru 2012 yang ranvak ya, dengan persembahan bunga apinya, dengan rancangan AMBANG 2012 di televisyennya. Alhamdulillah, Allah S.W.T. masih lagi memberikan kita peluang untuk mengecapi kehidupan yang semsetinya kita perlu lalui dengan keteguhan dan kesabaran yang jitu kerana mungkin tahun 2012 bukan calang-calang tahun bagi anda. Jika perih anda lalui di 2011, keperihan anda akan diteruskan pada 2012. Bukan tujuan aku nak menaktu-nakutkan, tetapi ia adalah realiti bukan mimpi. Lupakan 2011 yang telah berakhir dan welcome to 2012 now!


Sedar tak sedar, kita akan masuk sekolah juga. Macam aku, esok, aku kena berangkat ke daerah 'rumahku' iaitu Sabak Bernam. Mungkin sesetengah daripada anda mengatakan 'ala... cuti sekolah dah habis. Nak enjoy lagi...'. Opss, sorry to say, masa tak dapat berpatah balik. Takkan membuat u-Turn pada masa ini dan takkan pernah buat malah langsung dalam seumur hidup. Barang yang lepas jangan dikenang. Nasi pun dah jadi bubur. Bubur pun kita makan. Jadi, kita dah diberi cuti yang agak panjang kenapa perlu disesalkan? Agaknya kalau kerajaan bagi cuti setahun dua pun korang masih lagi kata not satisfied. Aduh! Inilah manusia. Tidak pernah puas hati dengan apa yang dikecapinya. Cukup-cukuplah main PS tu, sekarang ni masanya kita untuk mengangkat beg sekolah yang sarat dengan ilmu itu. Masanya untuk kita mengemaskini apa yang perlu. Mengupdate kata IT. 


Lupakanlah kegembiraan yang anda nikmati ketika merayakan ambang 2012 yang lalu. 2012 dah datang dah malah masuk hari yang kedua pun. Apa lagi yang anda ingin memperkotak-katikkan di sini? Buka mata, buka minda. Dah nak masuk sekolah. Jangan lupa. Aku hantuk juga kepala tu karang. 


Sekarang, aku malas nak ucapkan 'Selamat Tahun Baru 2012' atau bahasa orang putihnya kata Happy New Year 2012 tapi aku nak kata Selamat Kembali Ke Sekolah! Aku pun tak sabar juga nak kembali ke sekolah. Yalah, duduk rumah, sekadar menghabiskan duit mak bapa yang bersusah payah bekerja keras, menghadiri meeting apa semua. Buang masa. Lebih baik memanfaatkan masa dengan perkara-perkara yang berfaedah. Kat sekolah, ramai kawan. Dari berFacebook, lebih baik face-to-face sahaja. Tambahan lagi, aku pun tahun ni nak ambil PMR. Besar ujian tu. Jadi, usaha tangga kejayaan, ilmu langkah kehidupan.


Then, kalau aku ada kesempatan mengupdate blog ini di sekolah, insyaAllah. Kalau tak, berkurunglah ia selama dua minggu dan selepas itu, mungkin aku akan update status dengan jarang-jarang (sebab PMR jugak...) sekali.


Then juga, mungkin selepas ini juga aku kurang melayan akaun Facebook dan Twitter, jadi faham-fahamlah kalau tiada status yang diupdate.


Oklah, itu sahaja. Sekian, budak sekolahku, kita jumpa di sekolah Rabu ni. Dan semua, dua minggu depan, aku menyusul. Assalamualaikum! Salam 'Perantauan' Warga Asrama dari Kelab ASPM Siber!

0 ulasan: