Hikayat Kembara Perjalanan 9 Mac 2012 @ SAMMPS - GOMBAK

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Hikayat yang terpatri dalam blog ini bukan hikayat sejarah, bukan hikayat Merong Mahawangsa ataupun yang sespesies dengannya. Hikayat yang sedang anda baca rangkap demi rangkap kata demi kata ini berlaku pada 9 Mac 2012 bermula 12.30 tengah hari di Sabak Bernam hinggalah ke Gombak dengan anggaran 110 kilometer (termasuk Lebuhraya Latar.

Apa yang anda lihat di sebelah adalah pintu ilmu di mana disitulah aku mempelajari keilmuan yang akan digunakan di dunia dan akhirat. Pintu di mana aku mengenali sahabat yang baru. Pintu di mana merapatkan jurang di antara hubungan yang tidak dirapatkan.  Pintu di mana disinilah tempat aku melepak pada waktu petang. Inilah pintu kelas aku yang hampir setiap sesi persekolahan aku pandang dan kelihatan senyuman 39 rakan sekelasku (tidak termasuk aku). Pelbagai karenah dan angan mereka.

Inilah suasana kelas aku yang nampak tak seberapa dan agak ketidak keterampilannya. Walaupun begitu, aku menjadi saksi tiada siapa yang tidak berpuas hati dengan apa yang mereka ada. Indah sekali kelas ini menjadi saksi kepada kami yang kami pernah tidur dalam kelas, menelaah pelajaran, berperang mulut, bercampur idea, berbual, mendengar apa yang diajar oleh guru, makan, minum dan sebagainya. Kami sayang kelas ini dan berharap kelas ini menjadi kelas paling dikenang di mana terukirnya pelbagai klasifikasi ragam, karenah dan tawa.


Pangkat yang tertera di tanda nama inilah yang sedang ku sandang penuh hemahnya. Penuh berdedikasi. Taklah riak tapi bangga.






SEBELUM SOLAT JUMAAT...


"Bila bas nak sampai ni?" soal lelaki berserban.
"Lepaklah dulu. Solat Jumaat lambat lagi." soal lelaki yang bersandar.
"Bukan bas Solat Jumaat, bas balik kampung..." kata lelaki berserban.
"Amboi! Balik didahulukan. Patutnya solat didahulukan." kata lelaki yang menongkat dirinya dengan tangan.







 "Alang-alang nak siar kat Internet, bolehlah ni..." kata Zaki, sahabatku yang agak rapat dan penghibur di saat aku kesunyian dan mencipta tawa dengan lawaknya yang berasas.











 Tak ramai yang menunggu pada jam 12.45 tengah hari pasal masih ramai yang sedang bercerekarama di asrama.









"Malunya... Jangan tangkap gambar aku. Nanti orang ingat Rosyam Nor pula..." kata si pemegang kurta biru. Yang lain :


BALIK KAMPUNG
OHH BALIK KAMPUNG
OHH BALIK KAMPUNG
HATI GIRANG...





Nampak? Cuti seminggu, baju menunggu! Angkut semua tu...








Apa celop yang berlaku dalam surau ini? Jom spy...







 Ingat beribadah, rupanya rebah! Penatlah tu packing barang nak balik...













Dah macam Tugu Negara separuh siap dah aku tengoknya...









Tempat Imam ini mungkin sepi dari imam yang rela mengimamkan solat selama seminggu...






DON'T CAPTURE MY IMAGE! IF YOU ASK ME QUESTIONS, I SAY NO COMMENTS!











I SAID NO CAMERA, NO CAMERA!






Budak Form 1 & Form 2 yang dah tak sabar sangat nak merasa air masak buatan mak mereka. Jangan sampai melompat galah pula bang time naik bas tu!





"Ni, abang nak tanya. Nampak mak abang tak? Dia beritahu yang dia tunggu abang kat PJ."






Saf perempuan ini juga akan lenggang dengan perempuan bertelekung bertudung beribadah selama seminggu ... Tapi, lepas seminggu....






Kosong, sunyi dari bicara kaum Hawa...Bunyi cengkerik sahaja yang menghiasi malam hari!





"Saya nak balik, nak makan mee goreng udang galah mak saya. Tapi, kerja kursus menghalang saya untuk menikmatniya. Kerja rumah menjauhkannya! Aduh, sasau jadinya!"



"Maaf,bang. Mak saya cakap, kalau kita sayang mak, kita kena ambil beg merangkak..."








"ASPM datang. Senyum je jangan smile."








Mungkin juga bilik wudhuk ini akan kering tanpa setitis ari wudhuk pelajar yang membasahi lantainya selama seminggu... Lainlah kalau orang pembersih kawasan yang buat.




 Kolah ini juga akan menerima nasib yang sama dengan ruang surau yang lain...


 Tidak lupa juga kepada peamin bola, tenis dan semuanya. Tak akan hadir seminggu...













 Nak manja ngan kucing pula...
"Woi, aku tengah bunting ni korang nak bergambar?" soal kucing itu...












"Tak cukup seorang, lagi sorang nak bergambar juga? Boleh gugur kandungan perut ni..."










Bilik kaunseling, tempat aku melepak sambil menyantap minda dengan Cikgu Ilham dan Cikgu Norvidayu...









Motor Cikgu Ilham... Guru dan kaunseling sekolah.









"Apa pandang-pandang?!"








"Ngantuknya..." kata si lelaki berkaca mata.
"Kesiannya..." kata si lelaki berkopiah.








Lelaki berkopiah : Muka pemalas memang macam tulah gayanya...








"Kau ulang balik apa yang kau cakap?!" ,arah si lelaki berkaca mata itu...







Lelaki berkaca mata : (Melempang)
Lelaki berkopiah : Aduh!!! Sakit pipi manisku ini...








Senyum...
Walaupun tak hensem...







"Panas pula hari ni. Dah panas, ada pula tanngkap gambar, lagi panas..."









 Sunyilah seminggu ni...








"Kau ke yang cakap sunyi tadi? Amboi..."









Mana satu drebar bas pun aku tak tahu...







DI MASJID



Tunaikanlah kewajipan...





SELEPAS SOLAT JUMAAT

"Gombak, here I come..." kata drebar bas.








Bye, bye, sekolah. Seminggu lepas ni aku datang...







SABAK also...









DALAM PERJALANAN


Yay... nak balik kampung!
On the way...




 Malam ni, aku nak tengok bolalah... Tapi, confirm tidur sebab dah drive 110 km ulang alik... Memang menyengat masa aku...




SUNGAI BESAR











 Tangkap gambar bas ketika stop-by di Sungai Besar!





Kelihatan kasih sayang menumpang bahu. Betullah kata orang, berat mata memandang, berat lagi bahu (kawan dia) yang memikul...






"Yang kau tangkap gambar aku separuh apahal?"







Ngantuk, borak, ngantuk, borak.
"Bila nak sampai ni? Karang terlupa pula password Facebook."




NGANTUK!
Mimpi : Someone is taking my picture. Oh, I so glamour!





 Sekinchan lengang je...







 "Buat tak nampak yang dia tangkap gambar aku..."








SEKINCHAN




 Ngantuk ada, senyum ada, yang nak mengintai pun ada...




IJOK


LATAR
L - La, dah sampai lebuhraya Latar rupanya...
A - Aku ingat Gombak tadi.
T - Tidur baliklah...
A - Apa kucing aku buat kat rumah?
R - Ratah ikan agaknya... kroohhhh!! 
 Dalam dunia ni, tiada benda yang free. Dan inilah pengguna jalan raya paling benci...



LATAR (PLAZA TOL)





 Senyum sikit dengan drebar...
Hebat pakcik ni.
Drive with-closed eyes...









 Odah pun ada? Dahsyat!

















 Ada gak duduk bawah. Full agaknya.





GOMBAK

"Mama, here I come..."






Aku harap hikayat ini menjadi sejarah peradaban dunia dalam hidupku tanpa diformulakan oleh kenangan dan ledakan keseronokan cuti seminggu... Ini adalah kerana suatu pengalaman hanya akan datang sekali dan selepas ini ia akan menjadi pengajaran buat kita untuk menyelami frasa kehidupan yang sukar dilalui. 


Sekian, Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Ulasan

Catatan Popular