MALAYSIAN BOYS - Ada 'Something' Terhadapnya...

7:25 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Ya, jom kita layan sebuah video yang menyentuh isu perpaduan, Malaysian Boys.



Dah tengok videonya? Mungkin anda pernah dengar yang dalam video ini terdapat entiti ganjil yang terselit yang nak 'berlakon' juga dalam video ini. Cuba tengok video ini untuk tahu di mana babak hantu itu 'berlakon'.



Terserah kepada anda untuk mempercayainya dan menilainya.

0 ulasan:

Hijrah 2.0

7:19 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Apa khabar kepada semua pengikut Kelab ASPM Siber? Walaupun sekadar 5 orang tetapi ikutan anda terhadap Kelab ASPM Siber merupakan satu penghargaan buat anda kerana sanggup (atau tidak) untuk menerima teguran atau status yang agak (mungkin) menyakitkn hati dan perasaan. Jika ada saya memohon kemaafan jika ada ayat penyinggung yang digunakan.

Baru-baru ini, kita (tidak) dikejutkan dengan satu fenomena iaitu Ma'al Hijrah. Ya, Ma'al Hijrah 1433H. Ini bermakna 1432H yang selama ini kita lalui dengan penuh keteguhan dan kemantapan iman dengan sedaya upaya untuk mengekalkannya telah lama kita tinggalkan. Jadi, kita harus mulakan hidup yang baru pada tahun yang baru. Kita kena berhijrah. Bukan harus tetapi patut. Wajib tak wajib, itu terserah kepada anda untuk meletkkan hukum. Tapi, saya syorkan wajib agar kita dapat menempuh hidup dengan penuh cabaran. Macam saya, saya menghadapi Penilaian Menengah Rendah 1433H dan PMR (Penilaian Mantapkan Rohani) 2012M. 

Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata hujah

Itulah yang akan menjadi 'MasterChef' kita. Persoalan dan tanda tanya. Ia akan 'memasak hidangan' yang 'rasa'nya bergantung pada anda sama ada ingin tumpas, hempas dan syabas. Sebab itu, saya menyarankan anda berhijrah agar kita dapat 'CSI'kan jawapan bagi persoalan dan kata tanya anda yang mungkin menimpa anda. 


Baiklah. Nantikan status terbaru dan berinformasi yang akan terpampang di dada Kelab ASPM Siber. ASPM? Saya belum SPM, baru PMR. Nak tukar ke APMR? Amirul Putera Muslimin Rasionalisme. Tidak apalah. Nantikan nama terbaru Facebook, Twitter & Blogger ASPM mulai 1 Januari 2012M. Ok, selamat berenjoy dengan percutian anda. Kualitikan cuti anda bukan kuantitikan masalah anda

0 ulasan:

Harimau Mengaum Di Stadium Gelora Bung Karno Semalam

1:56 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Alhamdulillah, bersyukur kita kehadratillah kerana dengan limpah dan kurniaNya dapat kita bersama-sama melayari dunia ke-2 yang sering dilawati dan dikunjungi oleh manusia sejagat iaitu Internet. Tak kiralah anda singgah di negara Facebook, Twitter, Blogger dan MySpace atau Pocodot sekalipun, anda masih hidup di dunia yang fana' ini. Agaknya ada ke Internet di akhirat kelak? Jadi, jangan salahgunakan Internet. Buat Internet sebagai bekalan bukan 'bakar line'.'Bakar line' untuk kita jejak syurga Allah yang abadi.


Baiklah, kalau siapa yang menonton Astro Arena semalam, ya, nampaknya Malaysia telah menang penalti dalam perlawanan semalam. Saya ucapkan tahniah kepada Asrarudin kerana berjaya menjaringkan gol pertama dan Khairul Fahmi sebagai 'penyelamat' negara kerana menangkis segala serangan dari pasukan Indonesia serta Badrul Bahtiar yang berjaya menjaringkan gol pada penalti terakhir.
Yang melucukan apabila pada masa tambahan apabila setiap kali Indonesia dan Malaysia berjaya menjaringkan gol, tiba-tiba pengadil mengatakan offside. Baru nak gembira, tetiba dah hancusss....
Lagi satu, ketika Badrul Bahtiar menjaringkan penalti, aku lawak time bila Meiga (penjaga gol Indonesia) dapat bola tu, muka dia sedih. Sekali, kuasa Allah siapa yang tahu. Terlepaslah bola dari genggaman Meiga. Ya! Syabas dan alhamdulillah!



Tapi, yang aku tak tahan, sepanjang Sukan Sea Games 2011, Indonesia mengutuk Malaysia. Cuba tengok video ini. Lihatlah betapa biadapnya penyokong Indonesia yang tak reti menghormati lagu kebangsaan kita.



Jadi, Malaysia boleh! Teruskan usaha! Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

0 ulasan:

Syair Malam

11:51 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Malam...
Suramnya malam...
Apatah lagi di jam 11:43 malam...
Sambil menonton telefilem Payung Emas di waktu malam...
Entahlah...
Ada something pada waktu malam...

Baru 6 baris.Jom top-upkan lagi.

Di depan komputer
Menaip yang entah apa-apa
Terkedip mata menahan seksa
Ngantuknya
Tapi rasa malas je nak tutup mata
Kenapa ya?
Kenapa ya,adik?

"Eh,tanya adik pulak dia.Tanyalah diri sendiri." jawab adikku. Yalah.

ASPM
Agaknya
Saya
Perlu
Mengalah
Mengalah?
Ya, mengalahlah.
Jangan nak pecah rekod tak tidur sehari.
Tidur tu penting
Awak
Silap...
Pentingkan
Myself
Yalah...
Apalagi
Sleep
Please
Mengantuk Dah Tu...

Oklah,ASPM nak log out. 

0 ulasan:

Just Google - ASPM

11:34 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Cari ASPM di Google.

1) Buka Google (takkan URL pun tak tahu?)

2)Takkan nak taip 'macam mana ya nak cari ASPM'?Taiplah Amirul Syafiq Putera Muslimin. (Rajin-rajinlah sedikit menaipnya tu).



3) Kemudian carilah dengan istiqamahnya (hati-hati mencari, jangan salah masuk 'rumah' orang pulak!) 

0 ulasan:

Jangan Cuti Segalanya

11:13 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Amirul : Apa?Berlakon lagi?
Ikhwan : Sekali lagi...

Di alam maya bernama Mukabuku atau bahawa popularnya Facebook, kelihatan dua orang pemuda yang merupakan artis naungan Kelab ASPM Siber yang cukup sihat walafiat. Mereka baru melepasi hari pertama cuti sekolah dan pastinya mereka ingin kongsikan pengalaman cuti mereka. Ikuti chat mereka yang sempat di'hack' oleh seseorang.

Amirul : Kita berkenalan hanya dalam laman muka buku, kau cari nama aku kemudian add aku, oh...oh... aku acceptlah kamu. Sedapnya.
Ikhwan : Amboi, happy nampak?
Amirul : Biasa. Cuti.
Ikhwan : Cuti... patutlah.
Amirul : Kau cuti buat apa?
Ikhwan : Duduk rumah je. Mak bapak aku tak sempat utnuk mengapplykan cuti mereka untuk aku yang bujang ini.
Amirul : Kesiannya. Jangan 'cuti' solat dan tanggungjawab kita yang Maha Esa.
Ikhwan : Nyesal aku chat dengan dia.

Ikhwan is offline.

Amirul : Pantang aku ber'Imam Muda'.Haiyya Ala al-Falah!

..........

0 ulasan:

D.U.G.A.A.N.

10:58 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Ya, tajuk status kita pada kali ini adalah Dugaan.Dugaan, semua pernah rasa. Dugaan datang tanpa diduga. Ujian bagi kita untuk menguji kekuatan zahir dan dalaman kita sama ada kita mampu menempuh atau tidak. Dugaan ini datang tak kira bentuk mahupun gaya. Ada yang tiba-tiba atau dari silap kita sendiri. Atau dugaan itu memang kita pinta. Saya pernah mengalami dugaan sendiri. Anda pun sama. Orang di rumah anda pun sama. Di dunia pun sama malah nabi pun ada dugaan.


Dugaan ini merupakan nikmat Allah S.W.T. Mengapa? Sebab jika mampu untuk menempuh dugaan ini dengan baik, maka Allah akan memberi kita 'hadiah' daripada dugaan itu. Contohnya, kita nak menjawab kertas peperiksaan. Jika kita membuat persediaan dengan secukupnya, kita akan dapat skor A dengan baik.Jadi, 'lenung-lenungkan' (renung-renungkan) dan selamat 'belamah' (beramah).


Nantikan status seterusnya oleh ASPM sempena cuti sekolah ini.Assalamualaikum!

0 ulasan:

Kak Najwa Latif Kita Ada Lagu Baru!

10:44 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Ya, bertemu kita sekali lagi dalam Kelab ASPM Siber. Ya, hari ini saya baru dengar lagu Carta Hati di radio. Alhamdulillah, ada peningkatan juga kakak pujaan remaja yang baru bersekolah dah bergelar penyanyi.Bukan macam kita, masih lagi bersama dengan ilmu dan tidak menyerlah di dunia seni ini. Baiklah, jom kita ikuti video klip rasmi Carta Hati nyanyian Imratun Najwa Latif.

0 ulasan:

Ada Sesuatu Tentang 'Marah si Burung'

10:40 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Alhamdulillah, di hari pertama musim cuti sekolah yang semestinya dirai dengan gempaknya oleh mereka di kalangan warga bergelar pelajar. Baiklah, status kali ini agak menggila di laman Kelab ASPM Siber iaitu Ada Sesuatu Tentang 'Marah si Burung' atau orang putih kata Angry Birds. Ala, game yang digemari oleh mereka yang ada gajet ini.

ANGRY BIRDS: THE MOVIE

Angry Birds: The Movie?Benarkah? Ikuti 'trailer' ini.
 





Benarkah? Sebenarnya ini hanyalah gurauan semata. Filem Angry Birds: The Movie ada tapi bukan trailer ini. Nantikan Angry Birds: The Movie.

ANGRY BIRDS UCAP ALHAMDULILLAH?

Benarkah? Kalau anda ingin menialinya, sila lihat video ini dan fikirkan kebenarannya.






Ada yang kata:
  • Mungkin Angry Birds tu Islam.
  • Memang hina Islam.
  • Dia cakap lainlah, bukan alhamdulillah.
  • Entahlah.

Jadi, macam mana? Angry Birds - memang ada sesuatu tentangnya.Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

0 ulasan:

Ustaz Blogger!

12:30 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

PANDANGAN ASPM TERHADAP BLOGGER!

  • B - Blogger boleh jadi ustaz!
  • L - Lapang dadanya untuk menerima dan memberi ilmu
  • O - Orang selalu cari 'dia' kat Internet!
  • G - Grow in any numerous title!
  • G - Gerakkan iman anda dengan pelbagai variasi dan bertepatan dengan akidah
  • E - Engkau yang menentukan nak pilih atau tidak!
  • R - Rasa-rasanya layak ke blogger jadi ustaz?

0 ulasan:

Aidiladha Suatu Pengorbanan...

12:15 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Di bawah pepohon yang rendang (bukan rendang dagind di Aidiladha), kelihatan dua orang pemuda yang menjadi aktor di bawah naungan ASPM Production iaitu Amirul dan Ikhwan (anda boleh rujuk artikel Nak Ajak Berfikir).


Amirul : Ikhwan, Imam Muda kita. Macam mana hari ini Aidiladha?
Ikhwan : Siapa Imam Muda sekarang ni?Aku ke kau?
Amirul : Sorry,bang. Saya lupa diri.
Ikhwan: Tahu pun. Aidiladha,ya?Ok.Macam biasa.Aku baru join bapa aku buat penyembelihan.
Amirul : Bestnya.Aku just memerhati 134 darjah je.
Ikhwan : Tapi,kan. Garang lembu tu. Hampir-hampir dia nak buat iklan Mountain Dew yang dew...dew...dew...dew...dew...dew...
Amirul : Ya ke?Binatang pun ada perasaan juga,beb. Macam kita. Kalau ada orang nak bunuh kita, memang serabut tenuklah kita.
Ikhwan : Inikah ayat Imam Muda?Astagfirullahal Azim....
Amirul : Astagfirullahal Azim.Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku.
Ikhwan : Insaf pun.Amirul, sebagi Imam Muda HASSAN...
Amirul : Hassan?
Ikhwan : Ya.Hanya Angan Secara Simple And Naughty.
Amirul : Yalah...
Ikhwan : Apa pandangan kau terhadap Aidiladha?Ayat Imam Muda ni mesti dia download.
Amirul : Apabila kita memandang sudut pandangan terhadap Aidiladha, kita mesti tahu atau yang tak tahu merujuk kepada status di bawah (Pengorbanan Anda - Aidiladha) bahawa peristiwa sejarah Aidiladha bermula dari seorang bapa yang berkorban apa sahaja demi melaksanakan perintah Allah S.W.T. Seharusnya, kita perlu mengambil pengajaran dari cerita ini. Seperti yang saya katakan tadi bahawa Nabi Ibrahim mengorbankan anaknya, Nabi Ismail a.s. kerna perintah Allah. Takkan baginda nak syok sendiri ikut suka dia nak korban ke tak nak? Bukankah Allah is Number One? Patuhi elok-elok. Dan bukankah ada kata-kata yang biasa kita dengar, setiap sesuatu yang berlaku ada hikmahnya.
Ikhwan ; Jadi, apa pengajaran yang boleh diambil dari sirah di atas?
Amirul : Pengorbanan. Ni, aku nak tanya. Apa pengorbanan kau terhadap negara? Apa pengorbanan kau terhadap agama? Bangsa atau negara? Apa? Kau tahu tak, pengorbanan kau ini akan menjadi bekalan utnuk kau menang di 'mahkamah' kelak. Di situ, akan diadil dengan seadil-adilnya. Takkan kau tak mahu menang di akhirat nanti? Nak masuk api neraka ke? Berkorban apa saja, kata P.Ramlee.
Ikhwan : So?
Amirul : Kalau mengikut logik akal, takkan zaman moden ini bapa nak sembelih anak? Tiba-tiba, Pakcik Aman, jiran kita nak sembelih Fauzi,anaknya kerana mendapat perintah Allah? Mengarut! Ajaran sesat tak pun wireless kat kepala otak dia disconnect.  Jadi, kita ambil yang jernih buang yang keruh. Banyak pengorbanan yang berlaku di sekeliling kita. Contohnya, menteri berkorban ratusan ribuan jutaan ringgit semata-mata rakyat. Ibubapa yang sanggup berkorban masa dan tenaga demi anaknya yang tercinta. Guru sanggup berkorban berpenat lelah demi mengajar anak muridnya sehingga pandai. Kau fikir Aidiladha korban binatang ke? Kalau korban binatang tu, kan keluar darah. Darahkan kotor? Jadi, kita buang benda yang kotor. Apa benda yang kotor? Dosa. Kemudian, kita makan dagingnya selepas dimasak. Itu bermaksud kita bersyukur dan segala yang kita mahu dan kita hidup berlandaskan nikmat Allah.
Ikhwan : Oh... aku faham. Itulah maksud Aidiladha yang sebenar.
Amirul : Kau ingat firman Allah S.W.T. dalam surah al-Baqarah, ayat 117 : Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi (dengan segala keindahannya); dan apabila Ia berkehendak (untuk menjadikan) suatu, maka Ia hanya berfirman kepadanya: “Jadilah engkau!” Lalu menjadilah ia. Allah is the Greatest!
Ikhwan ; Ok,Imam Muda...
Amirul : Bukan ok, baik. Ok orang putih punya bahasa.
Ikhwan : Dahlah. Jom kita pergi masjid. Merasa daging korban.
Amirul ; Jom. Kita rasa nikmat Allah.


Mereka berdua pun pergi ke masjid dengan penuh kefahaman...
Jadi, apa pengorbanan anda?


RENUNGKAN!
Assalamualaikum!



0 ulasan:

Pengorbanan Anda - Aidiladha

11:25 PG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Alhamdulillah, bersyukur kita ke hadratillah kerana dengan limpah dan kurnia serta inayahNya dapat kita bersama-sama menyempurnakan hari kita dengan amal soleh dan ibadat yang dikerjakan dengan penuh tawadhuk dan istiqamah dan cuba untuk mencapai matlamat sebagai hamba yang diredhai atau bahasa al-Qurannya, la'allakum tattaqun.
Alhamdulillah, pada hari ini kita dapat menyambut satu hari yang perlu dihayati dan difahami mesejnya yang terkandung dengan pengajaran dan intipatinya yang boleh kita aplikasikan dalam kehidupan.Hari Raya Aidiladha.

Hari Raya Aidiladha (bahasa Arab: عيد الأضحى 'Eid Ul-Adha) atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.
Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.
Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.
Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri kepada-Nya.
Hari Raya Korban jatuh pada hari kesepuluh pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalender Hijrah Islam. 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.
Pada hari raya, orang Islam disunatkan mengenakan pakaian yang paling cantik, paling bersih, dan juga mengenakan wangi-wangian. Pada pagi hari raya korban, umat Islam akan mengerjakan sembahyang sunat Hari Raya sebanyak 2 rakaat dengan 7 takbir pada rakaat pertama diikuti 5 takbir pada rakaat kedua.
Pada kebiasaannya solat sunat Aidiladha dicepatkan sedikit berbanding solat sunat Aidilfitri. Hikmahnya dicepatkan sedikit waktu solat sunat Aidiladha adalah bagi memberi lebih banyak masa untuk penyembelihan korban. Hikmahnya dilewatkan sedikit solat sunat Aidilfitri pula adalah bagi membenarkan peluang bagi mereka yang belum membayar zakat menunaikan kewajipan mereka dan disunatkan makan dahulu sebelum pergi ke masjid.
Manakala bagi Aidiladha, hikmat disunatkan makan selepasnya supaya makanan yang mula-mula dimakan pada hari itu ialah daging korban yang berkat. Selepas bersembahyang, upacara korban akan dimulakan. Lembu, kambing, dan biri-biri yang dikorbankan akan disembelih secara beramai-ramai di kawasan masjid sebelum dibahagi-bahagikan dagingnya kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir miskin.
Hari Raya Aidiladha disambut ketika umat Islam membuat penziarahan ke Mekah, mengunjung Kaabah dan melakukan korban sembelihan. Al-Quran tidak menyatakan, tetapi umat Islam memegang bahawa perayaan korban ini memperingati kesanggupan Nabi Ibrahim untuk menyerahkan anaknya sebagai korban kepada Tuhan.
Selepas sembahyang, sekali lagi umat Islam akan berbondong-bondong melawati perkuburan orang yang disayangi. Semua orang akan memakai pakaian baru dan selepas itu yang muda akan memohon kemaafan daripada yang tua. Selepas itu semua orang akan menjamah pelbagai juadah yang disediakan sebelum ziarah dan menziarahi sesama mereka.

Berdasarkan kepada hadis (terjemahan) yang diriwayatkan oleh Abu Daud daripada Anas r.a, yang bermaksud: "Rasulullah SAW datang ke Madinah, sedangkan mereka sedang sibuk bergembira selama dua hari. Maka Rasulullah SAW bertanya: Hari apakah yang dua hari ini? Mereka menjawab: Kami biasa bergembira selama dua hari pada zaman Jahiliah: Kemudian Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Allah SWT telah menggantikannya dengan hari yang lebih baik daripada dua hari itu bagi kamu iaitu Aidilfitri dan Aidiladha." (Diriwayatkan Imam Abu Daud dan an-Nasai daripada Anas)

Berdasarkan kepada hadis (terjemahan) “Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)

Berdasarkan sebuah hadis (terjemahan) yang telah diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dan Al-Hakim yang bermaksud: "Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai Allah daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih."

Berdasarkan sebuah hadis (terjemahan) Ibnu Abbas dan Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a: Diriwayatkan daripada Ibnu Juraij katanya: Aku telah diberitahu oleh Ata' daripada Ibnu Abbas dan Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a kedua-duanya berkata: Tidak ada azan bagi sembahyang Hari Raya Fitrah (Aidilfitri) dan sembahyang Hari Raya Korban (Aidiladha). Selepas beberapa ketika aku bertanya Ata' tentang perkara tersebut: Lantas dia menjawab dengan berkata: Aku telah diberitahu oleh Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a bahawa: Tidak ada azan bagi sembahyang Hari Raya Fitrah (Aidilfitri), baik ketika imam keluar atau sesudahnya. Juga tiada iqamat atau apa-apa pun.

Ha... hari keberkatan dalam Islam ini menjadi medium untuk kita melakukan amal soleh. Ha, mesti sudah merasai kenikmatan daging korban bukan?Oklah, semoga dengan input yang diberikan dapat kita menambah apa yang kurang dan memahamkan mana yang lebih. Assalamualaikum. Selamat Hari Raya Aidiladha!

0 ulasan:

Jangan Pendamkan Kemahiran Anda!

11:28 PG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Alhamdulillah, segala puji ke hadrat Allah kerana dengan limpah dan kurniaNya dapat kita bersama-sama mengecapi nikmat yang Allah telah berikan kepada kita.Cuba tengok orang zaman sekarang. Kita samakan dengan firman Allah dalam surah as-Sajadah, ayat 9 yang bermaksud: Kemudian Dia menyempurnakan dan meniupkan ke dalamnya roh -Nya dan Dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati;  kamu sedikit sekali bersyukur. Jadi, jadilah kamu seorang yang bersyukur. Jangan sampai Allah dah 'delete' nikmatNya, kita merayu agar ada 'backup' untuknya. Sorry, any words can't be accepted except taubat nasuha anda doa. So, jom kita 'rebuild' balik iman kita agar segala yang kita kecapi ditatahkan dengan kesyukuran.

Aku nak tanya anda semua, sidang pembaca. Adakah anda bangga jika anda mengecapi sesuatu kejayaan yang dibuahkan melalui titik usaha anda sendiri? Confirm sembilan puluh sembilan poin sembilan puluh sembilan peratus kan? Takpun, jimatkan status 100%. Ya, seperti yang anda lihat di sebelah yang menjadi kebanggaan saya (tolong... saya taknak riak. Nanti terbang amalan saya!). Macam sidang pembaca (yang mungkin ada blog seperti saya), mereka akan memaklumakna atau menyiarkan bukti bahawa mereka boleh buat. Macam mana mereka boleh buat? Mestilah daripada minat. Selain itu? Daripada usaha. Tanpa usaha dan minat, mungkin tidak akan terabur sijil yang anda koleksikan di dalam fail peribadi anda. Semua benda ini penting untuk menyerlahkan lagi masa depan anda selain menunjukkan kepada masyarakat tentang bidang dan potensi yang anda miliki. Jadi, jangan pendamkan kemahiran anda! Anda sepatutnya merasa bangga dan bersyukur ke atas nikmat Allah yang diberikan. Tengok, banyak perkaitan antara bersyukur dan kebanggaan. Jadi, jom tunjukkan bahawa umat Islam abad ini boleh buat. Cuba kita bangkitkan kegemilangan seperti zaman Nabi, kan?
Baiklah, di kesempatan ini, ASPM ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha. Biasalah, Aidiladha ini mesti penuh dengan kegembiraan dan kenikmatan di samping merasa daging korban.Haha! Baiklah, hari ini aku berusia 14 tahun sehari akibat hari ulangtahun kelahiran semalam. Dan seperti biasa (bukan semalam ke?), doakan aku agar dapat menservis kembali komputer aku yang dah rosak itu. Ok, selamat maju jaya kepada calon SPM. Teruskanlah kehidupan dengan dua nikmat; nikmat Iman dan Islam.Ok, Assalamualaikum!

0 ulasan:

Hari Ini Aku Berumur 14 Tahun

11:51 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Allah S.W.T. kerana dengan limpah dan kurniaNya dapat anda dan aku 'menziarahi' blog yang sudah lama terkubur di liang internet ini.
Alhamdulillah, dengn berakhirnya lagu Allah Selamatkan Kamu (setelah anda membaca tajuk status di atas), akhirnya aku sudah berusia 14 tahun.Ya Allah, terima kasih kerana aku masih hidup keranaMu. Maklumlah, kita ni pun tak tahu bila maut mendatangi. Jadi, berterima kasih dan bersyukur dengan tarikh lahir kit bukan dengan meraikan kita hidup atau tidak. Kalau macam tu, lebih baik sambut setiap hari. Yalah, bukankah tidur itu 'mati' sementara? Tak percaya, cuba fahami maksud doa bangun dari tidur. "Segala puji hanyalah untukMu ya Allah yang telh menghidupkan kami setelah mematikan kami dan kepada Engkau tempat kembali." Nampak? Amalkan di samping kita mengingati mati.
Baiklah, teruskan melayari blog Kelab ASPM Siber yang akan lebih menyerlah bermula cuti sekolah ini (dan selepas komputer aku direpair... rosak!). Heh! Nak pecah kepala otak merepair komputer itu. Doakan komputer aku sihat walafiat ok?

0 ulasan: