Nak Ajak Berfikir

5:09 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Suatu hari yang indah, kelihatan dua orang sahabat sedng berbual-bual di bawah pohon nan hijau.

Amirul: Kau baca tak paper baru-baru ini?
Ikhwan: Paper A4? Takkan aku baca kalau tidak bercetak! Liquid paper? Takkan aku guna kalau tak ada niat nak guna!
Amirul: Bukan. Suratkhabar.
Ikhwan: Suratkhabar apa?Harian Metro, Berita Harian, Sinar Harian, Media, New Straits Time, Selangor Kini...
Amirul: Aku jawab se perkata kau jawab se perenggan.
Ikhwan: Yakah?Aku kira kau dah menyebut 19 perkataan termasuk salam.
Amirul: (Dalam hati) Tak faham betullah rakanku yang seorang ini. (Di mulut) Oklah.
Ikhwan: Hah, apa cerita?
Amirul: Ni, penggunaan bahasa terlarang iaitu bahasa SMS.
Ikhwan: Ala, standardlah zaman sekarang. Aku pun pakai bahasa itu juga.
Amirul: Apa nak jadi dengan orang kita? Merosakkan bahasa sendiri saja. Dahlah rosak peribadi, rosak bahasa pula!
Ikhwan: Tak semuanya begitu, Amirul. Sebahagian daripada kita sahaja.
Amirul: Itu aku tahulah. Banyak aku check dalam blog, Facebook, laman-laman sosial yang lain pun turut menggunakan bahasa yang tidak ada dalam kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Ikhwan: Itu SMS manusia. SMS Allah pun banyak yang tak buat. Melayan SMS manusia je. Allah dah send SMS pada kita supaya mengerjakan perintahNya dan meninggalkan apa yang dilarangNya.
Amirul: Betul. (Dalam hati) Ini sudah meresap jiwa Imam Muda dalam hati dia ini.
Ikhwan; Manusia ni tak mengenal erti bersyukur agaknya. Aku, kalau mrnjadi Imam Muda, aku akan menegakkan agama Allah dan membawa syiar Islam!
Amirul: (Dalam hati) Kalau kau tak jadi pun boleh, saudara.
Ikhwan: Bahasa SMS ini tak patut kita amalkan kerana ia akan mengubah apa yang terkandung dari yang sebenarnya. Bukannya apa, kita sekarang nak ringkas saja.
Amirul: Betul. Sampai ada mi segera lagi.
Ikhwan: Betul kata kau. Jadi, kita cegah sebelum parah. Sebab takut nanti, terbawa-bawa dalam Islam pula.
Amirul: Ok. Dah habis dah ceramah edisi khas kau? Aku dah nak balik ini...
Ikhwan: Hah, inilah umat akhir zaman. Dah taknak dengar ceramah. Kitakan dalam majlis al-I'lm.Dan...wei, kau nak ke mana tu?Ala, tunggulah!

Amirul meninggalkan Ikhwan dalam keadaan tidak puas hati.Sempat lagi dia kata: "Lebih baik aku tengok Mimbar Imam Muda, lagi bagus."


Kesimpulannya, anda boleh fikir sendiri....

0 ulasan:

Dua Hari Sebelum Tulat

3:33 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...
Tik, tok, ketak, ketuk, bang, bing, bung, dah hari Jumaat. Huish, masa berputar dengan begitu laju sehingga kita mercup dan terpana.Ya, tanpa kita sedar, tulat kita dah kembali menyibukkan diri kita dengan hal-hal duniawi dan tak lupa di samping itu kita menyelitkan hal ukhrawi, insyaAllah!

Ya, apa yang anda semua buat ketika 2 minggu cuti persekolahan ini?Harap hati itu sudah puas memamah kenangan yang terpatri dalam ingatan.Aku bukannya apa, mungkin dalam hati anda terkandung suatu perasaan iaitu perasaan yang susah nak dikata tapi look at the situation.
"Ala...cuti dah nak habislah..."
"Ini yang...aishhh...(merungut)..."


Tenanglah. Jangan selaputi fikiran anda dengan perkara itu. Perjuangan dalam kehidupan perlu diteruskan. Jangan jadi manusia yang hanya tahu erti kesenangan. Getirkan jua kehidupan itu. Menuntut ilmu itukan sehingga ke liang lahad. Jadi, tiada erti kesenangan dalam kamus hidup. Tahu kenapa? Nanti di akhirat kelak, segala susah payah ini akan dibalas oleh Allah S.W.T. tetapi berjuang untuk menegakkan kalimah Allah dan agamaNya. Bukan berjuang untuk mengisi masa kehidupan dengan maksiat!
Untuk pengetahuan penuntut ilmu sekalian, menuntut ilmu itu satu jihad. Jadi, janganlah anda mempersia-siakan peluang yang Allah bagi ini...OK?


Baiklah, selamat meneruskan perjuangan yang tiada noktahnya dari Amirul Syafiq Putera Muslimin.Jadilah hamba Allah yang berguna dan memperoleh 'ijazah kelulusan' (masuk syurga) di akhirat kelak!

0 ulasan:

Bahayanya Panadol!

4:30 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Baiklah, hari ini saya ingin berkongsi satu lagi rahsia untuk Umat Islam.Bukannya apa, kalau kita asyik terpesong dan disuntik dengan jarum halus yang memalingkan akidah kita, naya kita di akhirat kelak.


Begini al-kisahnya, malam tadi saya memeriksa inbox saya dan terdapat satu e-mel yang menghambat hati saya.Apabila saya baca e-mel itu, saya terkejut dan di akhir kalimah e-mel menyuruh saya menyebarkannya agar kita tidak terjebak dan berkecimpung dalam hal yang bathil.


Ia mengenai kandungan Panadol (tak kira Panadol apa sekalipun....).


Petikan e-mel dari seorang Hamba Allah menyelinap masuk ke dalam inbox saya:

TRY 100 PLUS & WATER – NOT PANADOL
Hi
If you need to pop a panadol, maybe try 100 plus + water and see whether it works.
DON’T TAKE PANADOL AND PANADOL ACTI FAST AND PANADOL SOLUBLE especially if you have gastric problems
FYI… One real story from a friend….
My husband was working in a hospital as an IT engineer, as the hospital is planning to set up a database of its patient. And he knows some of the doctors quite well.


The doctors used to tell him that whenever they have a headache, they are not willing to take PANADOL (PARACETMOL). In fact,they will turn to Chinese Herbal Medicine or find other alternatives.


This is because Panadol is toxic to the body, and it harms the liver.


According to the doctor, Panadol will reside in the body for at least 5 years. And according to the doctor, there used to be an incident where an air stewardess consumes a lot of panadol during her menstrual as she needs to stand all the time. She’s now in her early 30′s, and she needs to wash her kidney (DIALYSIS) every month.


As said by the doctor that whenever we have a headache, that’s because it is due to the electron/Ion imbalance in the brain. As an alternative solution to cope with this matter, they suggested that we buy 1 or 2 cans of isotonic drink ( eg.100PLUS), and mix it with drinking water according to a ratio of 1:1 or 1:2 (simply, it means one cup 100plus, one cup water.or 2 cups water).


My husband and I have tried this on several occasions, and it seems to work well.
Another method will be to submerge your feet in a basin of warm water so that it bring the blood pressure down from your throbbing head.


As Panadol is a pain killer, the more Panadol you take, the lesser would be your threshold for pain (your endurance level for pain).


We all will fall ill as we aged, for woman, we would need to go through childbirth. Imagine that we had spent our entire life popping quite a substantial amount of Panadol (Pain Killer) when you need to have a surgery or operation, you will need a much more amount of general anesthetic to numb your surgical pain than the average person who seldom or rarely takes Panadol.


If you have a very high intake of Panadol throughout your life (Migraine, Menstrual cramps) it is very likely that normal general anesthetic will have no effects on you as your body is pumped full with panadol and your body is so used to pain killer that you would need a much stronger pain killer, Morphine??


Value your life, THINK b4 you easily pop that familiar pill into your mouth again. Please send this to people you care about.


Nasib baik masih ada rakyat Malaysia yang prihatin untuk menegur geng otak-otak bengap.


Pejabat Kesihatan Daerah Kinta berkata…
The safest drug is paracetamol or acetaminophen, unless kalau makan overdosage like 7-8 gm at one shot. Fungsi utama panadol adalah untuk antipyrexia (demam). Safe to use for 6 months of age and above. Without it, banyaklah budak-budak kena febrile fits atau sawan demam, sebab very high grade fever.


Makan panadol ikut dose tiada effect pada liver. Semua metabolite excreted via urine. Jangan pandai-pandai cakap ubat itu tidak elok. Tanya dulu qualified doctor and pharmacist.

Berharap tolong sebarkan supaya kita tidak terpesona dengan Panadol.Bacalah selawat dan amalkan ayat suci al-Quran apabila sakit kepala.Bukankah sakit penghapus dosa?

0 ulasan:

Kata-Kata Mutiara Tentang C.I.N.T.A.

2:02 PG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments


Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan; manakala kebencian membawa kepada kemusnahan.

Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta.

Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi,” Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua tu,” Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja.”

Cinta sejati adalah ketika dia mencintai orang lain, dan kamu masih mampu tersenyum, sambil berkata: aku turut bahagia untukmu.

Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mau mencoba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga. Jadi jika kamu mahu berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga. Tapi apabila kamu cuba menutup matamu dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.

Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.

Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu.

Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat

Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat.

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.

Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat berarti bagimu. Hanya untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.

Tuhan ciptakan 100 bahagian kasih sayang. 99 disimpan disisinya dan hanya 1 bahagian diturunkan ke dunia. Dengan kasih sayang yang satu bahagian itulah, makhluk saling berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya kerana takut anaknya terpijak.

Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna sesalan karena perginya tanpa berpatah lagi.

Jangan mencintai seseorang seperti bunga, kerana bunga mati kala musim berganti. Cintailah mereka seperti sungai, kerana sungai mengalir selamanya.

Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta !

Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan di dalam dirinya.

Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus,tumbuhlah oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur,di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.

Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya.

Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya

Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.

Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu.

Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.

Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan.

0 ulasan:

Alert This Note!

1:36 PG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Write “Makkah but don’t write “Mecca” coz “Mecca” = House of Wine.

 Write “Masjid but don’t write “Mosque” coz “Mosque” = Mosquitos.
 Write “Muhammad don’t write “Mohd” coz “Mohd” = Dog with a Big Mouth.
 Write “Allah” don’t write “4JJI” coz “4JJI” = For Judas Jesus Isa Al-Masih.
 Write “Assalamualaikum” don’t write “Ass” coz “Ass” = Donkey/Ass.



Jangan guna “Bye” kerana “Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”
 Jangan guna “A’kum” kerana “A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.
 Jangan guna “Semekom” kerana “Semekom” bermaksud “Celaka Kamu.”
 Gunakan perkataan “Salam” sebagai singkatan bagi “Assalammualaikum.”



 It’s all up to you then to use the proper one or not, but if you love Islam then use the proper one. Wallahualambissawab. Please send this to all Muslim.


0 ulasan:

Bahaya Kartun Upin & Ipin!!!

1:24 PG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 1 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh!


Berita panas!Khas untuk umat Islam tentang bahayanya kartun Upin & Ipin!!!!Arghhhh!!!!



Jangan sebut Upin & Ipin. Sebutlah Uffin & Ariffin!!!!!!!!!!!!!! 


Sebutlah Uffin bukan Upin sebab Upin dalam bahasa Aramaic bermaksud “Aku benci Rasul.”
 Sebutlah Ariffin bukan Ipin sebab Ipin dalam bahasa Syriac bermaksud “Aku suka Israel.”


Ini diburukkan lagi oleh penggunaan huruf “U” pada baju Upin dan “I” pada baju Ipin.

“U” bermaksud “USA”
 “I” bermaksud “Israel”


Terbuktilah bahawa Upin & Ipin juga merupakan agenda tersembunyi Yahudi dalam melemahkan akidah umat Islam. Mereka menggunakan Upin & Ipin sebagai jarum halus terbaru setelah mereka gagal dalam misi Pokemon, Doraemon, Digimon dan Mamula Moon.



























Forwardkan untuk umat Islam yang lain agar tidak terkena tempias dosa dan kepada ibubapa, beritahu anak-anak anda, JANGAN SEBUT PERKATAAN YANG BAHAYA INI!

1 ulasan:

Bosan?

4:18 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Apa?Bosan?
Jangan risau!Di sini, Kelab ASPM Siber telah 'menjelajah' internet untuk memberikan link untuk anda yang kaki filem.Linknya adalah seperti berikut:



Sokonglah filem tempatan!

Kalau tidak pun, YouTube pun jadilah!

0 ulasan:

Indah Kehidupan Apabila Bersama Secangkir Kenangan,,,

3:57 PTG Amirul Syafiq Abdul Mutalib 0 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...
Apa khabar semua?Aku disini sihat walafiat dan berharap anda semua begitu juga.Bukannya apa, keadaan dengan cuaca yang tidak menentu ini boleh membuatkan kita jatuh sakit dengan mudahnya.Begitu juga dengan iman kita.Hidup ini tidak terlepas dari godaan syaitan laknatullah yang tidak pernah berputus asa menjauhkan kita dari rahmat Allah S.W.T.Mudah-mudahan, kita tergolong dalam kalangan orang-orang yang ada 'connection' dengan Yang Maha Berkuasa.


Oklah, hari ini masih lagi berada di dalam hari cuti.Apa yang anda buat?Ada yang bercuti?Baguslah.Jauh permandangan, luas pengetahuan.Duduk rumah kerana mak ayah sibuk?Tak mengapa kerana mereka berusaha untuk menyara kehidupan anda agar anda masih lagi hidup dan merasai udara Allah yang Allah tak minta satu sen pun daripada anda.Fitrah manusia, sibuk dalam menjalani kehidupan seharian.Ya tak?


Baiklah, saya ingin berkongsi secangkir kenangan yang dipetik dalam diari kehidupan saya.Kisah ini berlaku ketika aku sedang mengetik papan kekunci sekarang.Aku mendengar beberapa pekerja di belakang rumah aku yang sedang menyiapkan projek pembinaan, mereka sedang bertengkar.


"Ini siapa yang buang sampah di sini?"
"Tak tahu, nama dirahsiakan. Aku..."
"Kamu berdua ini (tut).Kamu dengan nama dirahsiakan sama sahaja.Dua kali lima, (tut) betul."
"Lu apahal?(tut)!"
"Berani kau kata aku begitu,(tut)?Mahu (tut)?"


Aku pelik.Kenapa mereka berdua mengeluarkan kata-kata yang kesat?Sedangakn Allah S.W.T. telah menitipkan pesanan di dalam al-Quran,surah al-Hujuraat ayat 11 yang bermaksud:


"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri  dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah  yang buruk sesudah iman  dan barangsiapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim."


Nampak?Kenapa umat-umat Islam membiasakan diri dengan menyebut perkataan yang dilabel atau diklasifikasikan sebagai makian, cacian dan hinaan?Jom kita explore al-Quran tentang ucapan.


Mereka itulah orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi  kerana kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya.
(Surah al-Furqaan, ayat 75)


Dan mereka diberi petunjuk kepada ucapan-ucapan yang baik dan ditunjuki  kepada jalan  yang terpuji.(Surah al-Hajj, ayat 24)


Allah tidak menyukai ucapan buruk, dengan terus terang kecuali oleh orang yang dianiaya . Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.(Surah an-Nisaa', ayat 148)


Berharap dengan apa yang disampaikan dapat menyedarkan kita siapa kita untuk menghina atau memaki orang lain?Kita semua hamba yang hina di sisi Allah.Walaupun  kita pernah melakukan kekhilafan, jangn menggunakannya sebagai jalan untuk kita merendah-rendahkannya.Umat Islam perlu bangkit dari terjatuh ke lubuk dosa.


Baiklah, cukup setakat di sini sahaja.Ada apa-apa anda boleh contact saya di Facebook / Twitter sahaja.Sekian....Wabillahi Taufik Walhidayah, Wassalamaualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

0 ulasan: