Rezeki

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh kepada semua. Macam mana percutian anda? Adakah dilanda ombak rindu atau banjir yang membadai? Janganlah sedih. Itulah merupakan 'peperiksaan' lazim yang sering atau selalu atau wajib ditempuhi oleh semua manusia di atas bumi ini.
Alhamdulillah, pada bulan Disember 2011 ini merupakan minggu rezeki bagiku kerana percutian (yang tidak diberitahu oleh ibubapa) ku ini orang putih kata, non-stop. Orang Melayu kata, tanpa henti. Yalah, pada 29 & 30 November 2011, aku bercuti di Shah Alam. Kemudian, pada 4 & 5 Disember 2011, aku bercuti pula di Melaka. 
Ya. Itulah yang dinamakan rezeki. Rezeki ini kadangkala datang tanpa kita minta dan tanpa kita ketahui bila datangnya. Aku rasa semua pernah dapat rezeki. Contoh rezeki yang selalu kita dapat adalah nyawa. Yalah, orang selalu kaitkan nyawa dengan bersyukur kerana kita masih lagi hidup. Oksigen, atmosfera dan semua ciptaan Allah S.W.T. adalah rezeki. Ciptaan manusia pun rezeki bagi kita. Contohnya, kita ada i-Pad, korang fikir orang yang lain mampu ke beli i-Pad? Jadi, kiranya korang kena bersyukur, grateful to Allah altough the i-Pad is human's creation. (Ha, kan dah masuk speaking English...)
Oleh itu, hargailah dan syukurilah kerana syukur itu merupakan licensed key untuk kita dapatkan rezeki dengan lebih premium lagi. Macam korang download sesuatu aplikasi yang memerlukan licensed key untuk kita dapat lagi kelebihan. Kita mesti beli aplikasi itu, baru kita dapat aplikasi totalnya. Betul tak? Orang kata, trial gitu...
Jadi, jadilah orang bersyukur. Korang mesti pernah dengar, jika kamu bersyukur, maka Allah akan tambah. Jadi, syukur pada rezeki, akan berlipat kali ganda.
Itu sahajalah dari ASPM. Kita jumpa di status yang lain pula. Stay tuned in Kelab ASPM Siber!

Ulasan

Catatan Popular