Isyarat

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh kepada semua yang sudah bangun dari kepekatan malam dan sudah bersedia untuk menghadapi hari Jumaat yang bersinar dek bawah sinaran mentari yang terik sekali. Alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrat Allah kerana dengan limpah dan kurniaNya serta kekuasaanNya kita masih lagi boleh rasa diri kita pada waktu pagi, saat kita sedang membuka mata selepas tidur (entah berapa jam, mungkin anda tidur lewat. Maklumlah, cuti sekolah...) kita masih lagi bernyawa selapas mati sementara.

Baiklah, apa khabar semua? Sihat? Alhamdulillah. Baiklah, pada hari ini, sebelum saya pergi menjejakkan kaki untuk menunaikan kewajipan iaitu solat Jumaat, saya ingin meninggalkan sebuah status yang mungkin kita tak berapa perasan atau mungkin kita perasan tapi buat-buat tak perasan atau mungkin kita perasan tapi perasan tak berperasaan.

Isyarat. Isyarat yang aku nak tunjuk sekarang ini adalah isyarat jalan raya yang selalu kita pandang tapi kita tak faham makna yang tersirat. Ada sebenarnya makna yang tersirat di sebalik semua paparan yang di'tegak'kan oleh Jabatan Kerja Raya. Jom kita sama-sama hayati dan fahami situasi di bawah yang dilakonkan oleh artis naungan Kelab ASPM Siber.

1. Kurangkan Laju

Amirul : (Memandu) Kau tengok signboard tu. Apa maksudnya?
Ikhwan : Kurangkan kelajuanlah.
Amirul : Ya. Aku tahu tapi kurangkan laju di sini membawa maksud... cuba kurangkan kelajuan kau berfikir atau kelajuan kau mengerdip mata kau.

2. Kenderaan Berat Ikut Kiri

Amirul : (Tidak memandu, just menumpang) Ikhwan, kau dahlah bawa kereta berat. Cuba kau tengok signboard tu. Kenderaan berat ikut kiri.
Ikhwan : Kenderaan aku bukan berat. Kenderaan aku jenama Proton Waja. Yang jenama Berat je ke kiri.

(Agaknya kalau dibuat Kenderaan Waja Ikut Kiri...T_T)

Aku rasa dua itu je kot yang boleh kita manipulasikan untuk tatapan bersama.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

[LIRIK] Isra' Mikraj - Nasyid SAMMPS 2014

Majlis Konvokesyen Sekolah Rendah Islam & Tadika Islam Darul Thulab Kali ke-19 #Konvo19SRIDT

Majlis Anugerah Kecemerlangan dan Graduasi SAMMPS 2014