Hati-Hati Dengan IT!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh kepada semua yang melayari bahtera Kelab ASPM Siber yang sarat dengan informasi atau status berinput dan berguna untuk kita kongsi bersama. Berharap agar hari ini dapat menjadi hari yang bermakna kepada semua kerana pada hari inilah hari kita untuk kita nikmati dengan sewarasnya (apa aku cakap ni? Biasalah, SLAM... Status lewat malam!)


Baiklah, hari ini aku macam biasalah kalau dah nampak status meacam ini, takkan pulak sepupu aku buat (lainlah kalau aku kongsi e-mel dan password bersama, itu lain cerita.)
Hari ini, aku nak kongsi satu status yang aku rasa benda ini ada kaitan dengan korang atau mungkin anda akan menjadi mangsa seterusnya.


Facebook, Twitter, Blogger dan beribu laman sosial yang kita ada atau miliki sekarang ini boleh mem'bunuh' kita sama ada sedar atau tidak. Aku bagi situasi sebegini, cubalah anda bayangkan:


Ada makhluk Allah membuka profil anda dan membuka ruangan gambar anda. Dari situ, dia akan melihat gambar yang anda muat naik atau upload untuk kongsi dengan kawan. Dia pun apa lagi terus mengklik gambar anda dan save as picture. Ini bermakna dia telahpun memiliki gambar anda secara unfficialnya.
Syaitan ini suka menghasut ke arah benda yang tak elok dan salah di sisi agama. Si Makhluk Allah ini telah membuat satu blog dan menggunakan gambar anda sebagai 'penulis' blog itu. Padahal anda tidak menyedari perkara itu malah tak tahu langsung. Lalu, dari situ, dia pun menulis perkara yang bukan-bukan menyebabkan anda tanpa disedari dibenci dan dimaki serta dikutuk di alam maya. Dan officialnya anda akan disisih oleh kawan anda di sekolah yang mengetahui hal itu.


Macam mana kalau benda itu kena timpa pada kita? Macam baru-baru ni, ada kes 'fitnah IT' yang aku baca di Internet. Hanya kerana penulis blog palsu yang menggunakan orang lain punya identiti mengutuk pasal benda yang remaja zaman sekarang suka, terus status tu dihujani dengan lebih 1,400 komen! Astagfirullah! Ramai yang mengutuk, maki hamun semua tu. Ya Allah! Kesian orang yang difitnah itu! Kalau korang nak tahu pasal kes ni, pandai-pandailah korang cari di Mr.Google...


Macam mana tu? Allah S.W.T. dah bagi kita kesenangan dengan internet apa semua tapi korang menyalahgunakan kesenangan yang Allah bagi. Macam Hanis Mat Shom kata kat aku, orang ni sentiasa tak puas dengan apa yang dia ada. 


Jadi, aku berpesan dengan kawan ITku ini, jangan jadi mangsa IT. Hanya kerana IT, anda akan mendapat sengsara atau ditimpa ujian yang anda taknak tapi anda dapat.
Berhati-hati dengan IT! Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh!]


ASPM: Komputer aku dah repair balik dan elok! Alhamdulillah! Kalau tak, tak adanya status lewat malam ini! Haha!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

[LIRIK] Isra' Mikraj - Nasyid SAMMPS 2014

Majlis Konvokesyen Sekolah Rendah Islam & Tadika Islam Darul Thulab Kali ke-19 #Konvo19SRIDT

Majlis Anugerah Kecemerlangan dan Graduasi SAMMPS 2014