Banyak Persoalan Yang Berada Di Minda...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh kepada semua pengikut semua dalam satu laman blog yang tidak terkemuka dan terkemut-kemut isi kandungnya yang digelar sebagai Kelab ASPM Siber, satu blog komuniti bersama-sama mengejar dengan kaki kita satu ukhuwah yang akan termetri sampai bila-bila. Barulah aku noktah di sini. Ha tiga kali...

Baiklah, pada hari ini, aku bukan hendak melalut melayan secebis perasaan yang melukut di tepian gantang mahupun di tepi pantai yang indah yang mana aku duduk seorang diri pasal hari ini orang bekerja memegang kerjaya tersendiri. Tetapi, macam biasalah, takkan orang login kat blog dia semata-mata nak main masak-masak dengan adik atau nak pergi Johor Bahru berdasarkan Google Maps kot... Semestinya blogger-blogger yang ada di atas muka bumi ini ingin mengemaskini atau bahasa yang paling senang orang faham adalah update blognya gar blognya tidak berlonggok dengan status yang dikirimnya dahulu.

Status kita pada hari ini adalah petikan daripada sebuah korus lagu yang aku rasa tak perlu disebutkan tajuk lagu dan penyanyinya kerana saat anda membaca tajuk di atas anda mesti terikut nyanyi, betul atau tidak? Banyak persoalan yang berada di minda kita saat kita sedang bercuti. Samalah juga jika anda menonton filem Ombak Rindu punya trailer, banyak persoalan yang automatik didownload contohnya:

Apasal macam tu,
Apasal macam ni,
Apasal jadi macam itu,
Apasal jadi begini?

Kenapa persoalan ini penting dan selalu muncul setiap hari dalam kehidupan kita? Penting, di antaranya adalah:
1. Membuktikan yang korang ni ada otak. Itu paling penting sekali!
2. Kalau tiada persoalan maka tiada jawapannya. Baik kerjaan tak perlu buat kertas periksa atau lagi senang tiada peperiksaan...
3. Cuba bayangkanlah pelajar sekalian, macam manalah mata pelajaran KOMSAS kita jika tiada persoalan novel / antologi kita,kan?


Persoalan ini penting dalam kehidupan kita bagi membuktikan kepada kita yang kita perlu berfikir. Jika tidak berfikir, maka baik kita buang je otak kita. Mungkin korang baisa dengar, mungkin mak bapak atau cikgu kita atau kawan-kawan kita kata: "Ada otak, taknak fikir." 
Tapi, lain dengan zaman sekarang. Dah tahu benda tu salah, dia pergi buat. Padahal ada otak, memang layaklah kalau kata-kata hikmah 'ada otak, taknak fikir' tu sebati dalam diri korang. Sebab tulah, kita kena ada persoalan. Tapi, kalau kita boleh berfikir tapi tak boleh menentukan mana yang baik atau mana yang buruk, tak payah jadi orang. Lebih baik jadi memerang. Kata Nabil Maharaja Lawak, lu pikirlah sendiri.


Baiklah, itu sahajalah yang dapat saya tinggalkan kepada kita. Sebelum mengakhiri status ini, saya tinggalkan anda dengan persoalan ini:
1. Apakah yang selalu mengganggu anda di saat anda sedang diganggu?
2. Apakah yang selalu anda buat di saat anda sedang buat benda yang selalu anda buat?


Rumit tapi fikirkan. Salam berfikiran daripada ASPM. Assalamaulaikum!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

[LIRIK] Isra' Mikraj - Nasyid SAMMPS 2014

Majlis Konvokesyen Sekolah Rendah Islam & Tadika Islam Darul Thulab Kali ke-19 #Konvo19SRIDT

Majlis Anugerah Kecemerlangan dan Graduasi SAMMPS 2014